Boerderijactiviteiten

ALGEMEEN

Op een boerderij valt veel te beleven. Op voorhand kies je welke activiteiten je klas wil doen (zie boerderijactiviteiten). Dierenverzorging en werken in de moestuin zijn twee activiteiten die wij ten sterkste aanbevelen. De kinderen komen naar de boerderij om te proeven van het leven daar, tussen de dieren en planten.

  • Een boerderijactiviteit duurt ongeveer 2 uur.
  • Vooraf verdeelt de leerkracht de leerlingen in kleinere groepjes van max. 15 kinderen.
  • Bij elke groep verwachten wij 1 begeleider van de school.
  • Een doorschuifsysteem maakt het mogelijk dat alle kinderen de gekozen activiteiten kunnen doen.

Tijdens een ééndagsbezoek kan je één boerderijactiviteit kiezen. Verblijf je meerdere dagen op de boerderij, dan wordt elke voor- en namiddag één boerderijactiviteit gepland. Behalve wanneer je aankomt of vertrekt, dan verloopt de dag anders. Wil je weten hoe een dag op de boerderij eruit ziet, klik dan op dagindeling.

Tijdens de vrije spelmomenten kunnen de kinderen spelen in onze speeltuin of ravotten op het grote erf.  De leerkrachten zijn dan wèl verantwoordelijk voor het toezicht op de kinderen.

BOERDERIJACTIVITEITEN

DIERENVERZORGING (topper)

Dieren hebben, naast eten en water, véél verzorging nodig. De kinderen helpen bij  het uitmesten van de stallen, borstelen van de pony’s, … Konijntjes knuffelen, hooi en voeder aanvullen, misschien wel meerijden met de tractor, … afhankelijk van wat er die dag nodig is. Aldoende leren de kinderen omgaan met de dieren, welke functie de verschillende boerderijdieren hebben, welke producten ze leveren, … en  hoeveel liefde en aandacht de dieren nodig hebben.  “Dierenverzorging” is een volwaardige activiteit en staat los van het dieren eten geven.
meer foto’s – klik hier

 

BOERENMOESTUIN (topper) – vindt niet plaats tussen herfst- en krokusvakantie.

Na een uitgebreide rondleiding, waarbij alle zintuigen worden aangesproken (proeven van een wortel, ruiken aan de kruiden, kijken), op het erf en in de biologische moestuin, gaan de  kinderen zelf “boeren” : zaaien, poten, planten en bemesten,  onkruid wieden, oogsten van groenten, fruit en kruiden,… . Met respect voor de natuur en aansluitend bij de mogelijkheden van het seizoen.  Met de kruiden wordt er nadien een kruidenolie gemaakt.

meer foto’s – klik hier

 

GRAANVERWERKING

Brood komt natuurlijk van de bakker. Maar hoe ‘maakt’ de bakker ons dagelijks brood, welke producten gebruikt hij en waar komen die vandaan?  Tijdens deze activiteit krijg je hierop een antwoord en geven we uitleg over de kringloop van het graan (zaaien, maaien, dorsen en malen, bakken, …), de verschillende soorten graan en hun bereidingen. Dan rollen we onze mouwen op en maken zelf pistolets of cake, rozijnenbrood,  …

meer foto’s – klik hier

 

WOLVERWERKING

Van schapenvacht tot geweven kleedje of gebreide sjaal is een heel proces. Wij nemen een kijkje bij onze schapen, geven uitleg over het verwerken van wol (wassen, kaarden, spinnen, weven, …) en de verschillende soorten wol. Dan gaan we zelf aan de slag en vilten een zakje of bloempje of vlindertje. Een lapje weven behoort ook tot de mogelijkheden. Dit kan wel pas vanaf de 2e graad.
meer foto’s – klik hier

 

MELKVERWERKING

Dat melk niet in een fabriek wordt gemaakt , laten we de kinderen zien en beleven.  Dat melken niet gemakkelijk is, ondervinden de kinderen al snel.  Ze krijgen uitleg over melk, de melkverwerking en proeven verschillende soorten melk.  Enkele zuivelproducten bereiden de kinderen zelf (boter, choco, …)

 

voor meer foto’s klik hier

 

MANDJE VLECHTEN

Deze activiteit kan vanaf het derde leerjaar. Er wordt kennis gemaakt met een zeer oude techniek van het manden vlechten. De vele voorbeelden in het lokaal laten zien dat de mogelijkheden en toepassingen van het vlechten eindeloos zijn. Er wordt een korte uitleg gegeven over verschillende technieken en de materialen die gebruikt kunnen worden. Nadien gaan de kinderen zelf aan de slag om een eigen mandje te vlechten.
voor meer foto’s klik hier

 

PAPIER SCHEPPEN

We gaan terug naar de oorsprong van het papier.  Er wordt een korte theoretische uitleg gegeven over het ontstaan, het maken en de bestanddelen van papier.  Het tweede deel van de activiteit maken de kinderen zelf papier.  Ze ervaren het hele proces, vanaf het scheuren van snippers en pulp maken, tot en met het scheppen van papier.  Dit handgeschepte papier kan eventueel gedecoreerd worden met een kleur of gedroogde bloemen.
voor meer foto’s – klik hier

 

DE KIP EN HET EI

Een ei kent iedereen, maar waar komt het vandaan?  Zit er altijd een kuiken in het ei en hoe groeit dat kuiken?  We gaan de kippen eens van dichtbij bekijken en leren over de typische kenmerken van de kip. Hoe leefden de kippen vroeger?  We geven uitleg over de huidige productie van leghennen, vleeskippen en eieren in de gespecialiseerde bedrijven.  Er worden leuke weetjes over het ei getoond en we kraken de ei-code.  De activiteit wordt afgesloten met een leuke kwis waarbij allerlei weetjes nog eens aan bod komen.

 

 

LANDLOPERS-APP

mini-BB008Samen met Noortje, onze ezel, gaan de kinderen op stap en wordt het verhaal van de landlopers weer tot leven  gebracht.  Landlopers waren mensen zonder middelen van bestaan die vroeger in de kolonies moesten werken. Met behulp van een i-Path waarop foto’s, kaarten, anekdotes staan, beleven ze het verhaal van de kolonie in het landschap zelf.  Onderweg dienen er allerhande opdrachten uitgevoerd te worden waarmee munten verdiend kunnen worden.

 

KRIEBELBEESTEN – gaat niet door in winterperiode

20151011_164922Wil je weten wat nu precies insecten of spinachtige dieren zijn? Vind je het leuk om op ontdekking te gaan? Dat kan!
De kinderen worden tijdens deze activiteit op een speelse wijze ondergedompeld in de wondere wereld van de insecten. Ze gaan eerst zelf op onderzoek uit waarna de beestjes van dichtbij bekeken worden, met behulp van een loeplamp, in onze speciaal daarvoor ingerichte woonwagen.

 

 

HUIFKARRENTOCHT

Een leuke ontspanning voor de kinderen!  Twee huifkarren die getrokken worden door onze prachtige Haflinger-paarden.  De kinderen maken op een leuke manier kennis met de mooie natuur van Wortel Kolonie. Deze tocht duurt ongeveer 1 uur. Door omstandigheden (bv. het weer) is dit een activiteit die verplaatst of vervangen kan worden.

voor meer foto’s – klik hier

 

BOERENESTAFETTE


De kinderen spelen verschillende nostalgische spelletjes; van hoefijzerwerpen tot kruiwagenrace. Alle spelletjes worden uitgezet op het middenplein. De groep bepaalt zijn eigen volgorde en tempo. Het wedstrijdelement is bewust weggelaten waardoor het accent komt te liggen op het plezier en samen spelen.

 

IDEEENKOFFER          

Tijdens de vrije momenten kunnen de leerkrachten gebruik maken van spelletjes uit onze Ideëenkoffer zoals boerderijquiz, volksspelen, groepsspelen voor in het bos of op het erf, … of een kampvuur.